Reklámfilmünk ide kattintva nyílik meg



Mai dátum
2017.10.22
Névnap
Előd
Kapcsolat
Levél nekem
Látogatók
1298947
Frissítve
2017.10.20

51.jpg

32.jpg

10.jpg

kep_3.jpg

1.jpg

C I K K E K « Vissza a főoldalra

ZÖLD TELJESÍTMÉNYFOKOZÓK

Szerző: Dr. Nádor-Virág Anikó www.nutrilab.hu • 2013.11.03

Létezik-e a magyar gyógynövények között teljesítményt fokozó? Milyen lehetőségeink vannak mind a szellemi, mind a fizikai képességünk megnövelésére?

teljesitmeny.jpg

Erre kerestük a választ Tihanyi András dietetikussal a Teljesítményfokozó sporttáplálkozás című könyv szerzőjével.

ELŐSZÖR IS HATÁROZD MEG, MIKOR VAN SZÜKSÉG TELJESÍTMÉNY FOKOZÁSRA? (VAN E KÜLÖNBSÉG FIZIKAI, SZELLEMI KÉPESSÉGFOKOZÁS
KÖZÖTT, SZELLEMINÉL MIK A SZEMPONTOK?)
Társadalmunk egésze teljesítmény centrikus. Ez a különböző életterületeken eltérő mértékben jelenik meg. Jellemzően érzelmi, pszichológiai téren is törekszünk a normál funkcióink, mindennapi teljesítményünk megőrzésére. Gondolhatunk itt a problémáik kezelésére növényi “nyugtatókat” (valeriána, citromfű) vagy gyógyszereket bekapkodó emberekre. A szexuális vágy és működés terén még elterjedtebb és nyilvánvalóbb a teljesítmény növelésének igénye. A modern életmód hajszoltsága – kávézás, energiaitalok és más stimulánsok használata a munkában, szórakozásban szintén elterjedt. Az minden téren nagyon szubjektív,
egyéntől is függ, ki mit tekint normálisnak, vagy kívánatosnak.

HA SZIGORÚAN GYÓGYNÖVÉNYEKET KERESÜNK, AKKOR MIKET SOROLNÁL
IDE?
A Spirulina (Arthrospira platensis) alga, az Echinacea (kasvirág) fajok (mint „immunerősítő” és néhány adat szerint EPO-szintet emelő gyógynövények), az ekdiszteroidokat tartalmazó gyógynövények (pl. Leuzea carthamoides) is ide sorolhatóak. Teljesítményfokozó lehet tiltott (doppinglistás) összetevőket tartalmazó gyógynövény is, így például a Sida cordifolia, amelynek gyökere három sympathomimeticus amint tartalmaz. Korábban étrend-kiegészítőkben ezeknek általában ma-huang (Ephedra sinica) növényi forrása volt megtalálható. Az adaptogének is ide sorolhatóak. Ezek olyan anyagok, amelyek fokozzák a szervezet nemspecifikus ellenálló képességét és stresszhelyzetekkel szembeni alkalmazkodóképességét. Az adaptogénekre nem érvényes az „egy gyógyszer egy betegségre” elv (sokféle, szerteágazó hatásúak), nehezen illeszthetőek be a hagyományos farmakológiai felfogásba.
Az ide sorolható növények, gombák stb. köre sem teljesen tisztázott, de általában beleértik az Eleutherococcus senticosus, Panax ginseng, Schisandra chinensis, Rhodiola rosea, Cordyceps sinensis fajokat és a magas ekdiszteroidkoncentrációjú növényeket. Az adaptogének pozitív hatásai nehezen mérhetőek, mivel más mechanizmusok mellett a stresszfehérje-előállításon keresztül is befolyásolhatják az emberi szervezet működését..

MAGYARORSZÁG NEM AZ EXTRÉM KÖRÜLMÉNYEK ORSZÁGA (NINCS
-40 FOK, TÖBB EZER MÉTERES HEGYCSÚCS STB.). TALÁLUNK-E AZÉRT
OLYAN GYÓGYNÖVÉNYT, AMI KIFEJEZETTEN A MAGYAROKNAK TEREM?
Nagyon sok gyógynövény megél hazánkban. Ekdiszteroid-tartalmú növényeket is találhatunk, léteztek ezekből készített roboráló készítmények. Ha egy kevéssé ismert és gyógynövénynek általában nem tekintett teljesítményfokozó növényt keresünk, akkor a céklát (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. conditiva) tudnám kiemelni, mint amivel nagyon sok kutatás foglalkozott az utóbbi években. Ez a szervetlen nitrátbevitel fokozásán keresztül növeli a nitrogén-monoxid-szintet, amely hatás sportoló emberekben gyors és átmeneti teljesítményfokozó hatást eredményezhet. Ennek eléréséhez 1-3 dl céklalé elfogyasztása is elegendő lehet. Az alkalmazás során azonban fontos ebben jártas dietetikus szakember tanácsát kikérni!

HA TÁGÍTJUK A KÖRT TALÁLUNK- E A TÁPLÁLÉKAINK KÖZÖTT TELJESÍTMÉNYFOKOZÓT?
Közvetett (indirekt) teljesítményfokozónak szoktuk tekinteni azokat az anyagokat is, amelyek a fertőző betegségektől így az átmeneti fi zikai és szellemi teljesítményromlástól védenek meg minket. A kieső munka, vagy edzés nem kedvező teljesítményünk szempontjából.
Az Echinacea (kasvirág) fajok összetevői immunrendszer-stimuláló hatásúak, ám néhány meghűlést megelőző hatást mutató vizsgálat ellenére sem javasolt kifejezett orvosi tanács nélkül alkalmazni, mivel ez valószínűleg nem teljesen mentes a kockázatoktól.

HA HÁZILAG AKARUNK VALAMIT KÉSZÍTENI, AKKOR HOL KEZDJÜK EL?
Főzzünk egy erős kávét! A viccet félretéve, nem célszerű ténylegesen hatékony gyógynövényeket, nem standardizált formában fogyasztani. Gyógygombákból, algákból, élvezeti szerként is használt növényekből természetesen amennyiben ennek ellenjavallata nincs készíthetünk ételeket és italokat. Túlzottan nagy eredményt ettől azonban ne várjunk!

MILYEN BETEGSÉGCSOPORTOKBAN SZENVEDŐK KEZELJÉK ÓVATOSAN
A TELJESÍTMÉNYFOKOZÁST?
Legyen szó fizikai vagy szellemi teljesítményfokozásról, az orvosi és dietetikusi kontroll gyógynövények alkalmazásánál elengedhetetlen kellene legyen. Aminek hatása van annak mellékhatása is lehet, nem beszélhetünk mindenki számára ártalmatlan gyógynövényekről. Egy-két kávé elfogyasztása mellé túlzás volna laborvizsgálatokat tenni, “immunerősítő” vagy stimuláns hatású gyógynövények, “izmosító” gyógynövények (így árulják például a Tribulus terrestris-t) alkalmazása előtt és alatt azonban javasolt szakember bevonása. Amennyiben valaki áldott állapotban van, vagy bárki, akinek bármilyen ismert betegsége van, bármilyen gyógyszert rendszeresen használ az orvossal és dietetikussal beszéljen a teljesítményfokozás lehetőségeiről! Minden esetben az egészségi állapot étrendi, életmódbeli rendezése kell legyen az első lépés, a gyógynövények, vagy gyógyszerek alkalmazása azt követően jöhet. Napi pár óra alvás és rosszul összeállított étrend mellett például az endokrin-, vagy az immunrendszer válasza is gyengébb lehet az adott anyagra.

http://http://civil.info.hu/web/nea

http://www.polariskorong.hu

21.jpg

kep_13.jpg

15.jpg

37.jpg

30.jpg

28.jpg

11.jpg

18.jpg

4.jpg

29.jpg

38.jpg

kep_12.jpg